() Det växer inga fläderbuskar i Jämtland: Kökssoffan

15 februari 2007

Kökssoffan

Vi har ett gammmalmodigt kök med få skåp, vedspis och absolut ingen arbetsbänk. Det finns en liten bänkspis också, vars plattor enbart fungerar på femman... Den står på en rullvagn mitt på golvet. Det är många fönster och många dörrar. Och så KÖKSSOFFAN. Slänger man ut kökssoffan skulle vi få plats med en arbetsbänk med skåp under. Ja, till och med med en vanlig elektrisk spis. Det skulle vara rätt käckt. Men inte kan man slänga ut kökssoffan?

Kökssoffan är nästan som en hel institution i sig själv. Kökssoffan är betydelsefull! Vi som är uppväxta på landet känner vikten av att ha en kökssoffa strax innanför köksdörren. Det var på den man satte sig när man gick och hälsade på hos någon när jag var barn. Gick och hälsade på gjorde man när man hade lust och tid. Det var mest bara att stövla rakt in i köket hos den som skulle bli påhälsad. Inte några försynta telefonsamtal i förväg för att avtala besökstid. Onej! Var folk hemma så var dom hemma, och det var dom för det mesta, dom hade ju korna att passa, och då var det bara att öppna dörren och säga hej. Var det vinter, eller bara kallt i största allmänhet, klev man in med ytterkläderna på. Oavsett årstid bänkade man sig alltid på kökssoffan. Där satt man sedan och språkade och dinglade med benen. Kökssoffor har en tendens att vara ganska höga. Hade man ytterkläderna på blev det varmt efter ett tag. Då åkte ytterkläderna av och lades på soffänden. Satt man sedan tillräckligt länge började husmor plocka med kaffepanna och saftflaskor. Och "krusa", kakorna, hämtades in från skafferiet eller från burkar som förvarades på trappan i kallfarstun. Efter ett tag hade ett helt litet kalas bullats upp på köksbordet, som stod mitt på köksgolvet, och man erbjöds att stiga fram och slå sig ner. Då var man riktigt välkomnad. Jag tror för övrigt inte att det existerade ett jämtländskt hus där det saknades kakor, när jag var barn. Ett liv utan hembakade kakor vore otänkbart.

Vore det inte för kökssoffan skulle det inte ha varit lika enkelt att hälsa på objuden. Kökssoffan blev som skiljelinjen mellan inne i gården och utanför. En liten frizon som var och en på något vis alltid hade rätt att stiga in inom, såvida inte far i huset redan lagt sig till vila efter maten, på den aktuella kökssoffan... Man stör inte en vilande husfar!

På något vis var kökssoffan en del av poängen med köket, den allplats runt vilken den privata världen i huset snurrade. Vill man låta utomstående människor träda in i ens privata sfär blir det så mycket enklare om man har en kökssoffa strax innanför köksdörren. Kökssoffan blir som en sinnebild för gästfrihet. En inbjudan. På något vis känns det inte klokt att göra sig av med en sådan symbol. Det behövs mer gästfrihet i världen. Gästfrihet känns viktigare än arbetsbänkar och köksstandard. Jag tror kökssoffan får stå kvar!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilka minne jag fick. Köks soffan var den centrala punkten, vart man än kom så fick man leta sig en plats på köks soffan. Minns hos farfar där vi kusiner fick trängas medan dom vuxna stod runt vedspisen och drack kokkaffe med kaka :)Vinter overallerna var neddragna till midjan och alla vantar och mössor låg lite överallt. När farfar låg i soffan och sov middag så fick vi barn leka ute på gården...Så sant..tror inte jag varit hos någon utan köks soffa i Jämtland..dessutom alla dessa kakor..det förföljer än ännu *s*

Anonym sa...

Ett hem utan kökssoffa och ett välfyllt kakfat är inte ett hem tycker jag ;)

Ibland undrar jag om det bara är jag, min farmor och mormor som minns hur man bakar småkakor, det är iaf bara vi som bjuder på det när det kommer främmande.. :)

Nåja, jag rösta iaf för att inte kasta ut soffan, går det inte att bygga om på nåt annat sätt?
För du MÅSTE ju ha en arbetsbänk att baka dina kakor på! ;D

Klarakajsa sa...

Fröken k kanske vill åka till Jämtland snart och återuppliva lite fler fina minnen hos farbröder och mostrar?! Du får gärna sitta på vår kökssoffa också! :)

Hella: Härligt att höra att det fortfarande finns fler kakbakande jämtlänningar än jag! Funderar på om man inte kan ha ett jättestort matbord där även bakning kan bedrivas. :) För kakor måste man ju ha! (Fast våra har en tendens att försvinna hela tiden... förstår inte hur det går till...;)) Kökssoffan måste ju få blir kvar... Kanske kan den lilla alkoven bredvid köket också disponeras på någotvis. Här gäller att tänka i nya banor!

Anonym sa...

Jaaa, det skulle inte vara helt fel..får se om jag kanske får till en resa snart och självklart kommer jag och sitter på eran kökssoffa då också :) Det missar man ju inte..

Anonym sa...

Ja det där med försvinnande kakor verkar vara ett utbrett problem, hos oss händer exakt samma sak! ;)

Jäklar vad många idéer du hade, det är bra det! har man 100st så kanske iaf 50 är genomförbara liksom ;)
Stort köksbord låter ju bra att ha middagsbjudningar vid, men jag vet inte om man vill stå och baka vid ett köksbord, det blir ingen bra arbetshöjd (om man inte är väldigt kort i rocken då förstås)
Jag skulle nog hellre fundera på en liten "lös" köksö då istället.. :)

Klarakajsa sa...

Hella: Köksö vore perfekt om nu inte köket vore något för litet. Suck! Arbetshöjd är också viktigt. Här har vi ett STORT problem. Det skiljer rejält, tokmycket, alldeles hopplöst mycket, i kropplängd mellan U och lilla mig... (Ja, ja, det ser förmodligen lite roligt ut :)) Antingen får man ha flera olika arbetsbänkar med olika höjd, vilket är svårt att få plats med, eller endast anpassning efter en person men då kommer båda att klaga, eller så anpassning mittemellan, och då kommer också båda att klaga. Idel gnäll!

Anonym sa...

Vilken fin betraktelse! Den får mig att komma ihåg varför jag släpat omkring på en kökssoffa mellan alla temporära hem, varför den är så viktig för mig. Och den får mig också att inse att den står på alldeles fel ställe i mitt kök!

Egoista www.egoist.bloggagratis.se

Klarakajsa sa...

Roligt att du tycker om det jag skriver, du anonyma besökare! Kökssoffor har nu en tendens att vara rätt stora och inte riktigt skapade för mer moderna boenden. Ibland får de helt enkelt inte plats där de bör stå... (om man inte tar bort skåp och bänkar då förstås :)), fast gästfriheten behöver ju inte bli sämre för det!